KATE MAYNE

Het werk van WARP voltrekt zich in het buitengewone. Het is waar dat ze, bijvoorbeeld met de portfolio dagen, de omstandigheden creëren waarin kunstenaars en kunst-professionals elkaar op ongedwongen wijze kunnen ontmoeten. Met een sigaar in de mond en een dans op stoelen. WARP creëert kansen waarin kunst gezien en beleefd kan worden, met tentoonstellingen, lezingen en geleide bezoeken. Maar het beperkt zich niet tot het kweken van kunstenaars en (kunst)minnaars in wording. In mijn ervaring zit de essentie van WARP nog dichter op de ziel dan zulke bewonderenswaardige doelen. Het heet je welkom, hoe onaangepast je je ook voelt, ongeacht of juist omwille van je zoeken. Het raakt iets in de essentie van wat we allemaal proberen te doen, door even de spanning, in wat de kunst omringt, op te heffen, met concrete insteken in levens van kunstenaars: een residentie, een gesprek, of gewoon het nieuwsgierig zijn naar wie je bent en wie je nog zou kunnen worden. Het getuigt van een ongewone openheid die zo belangrijk is voor de kunsten en voor iedereen die creatieve impulsen graag in hun leven centraal stelt. WARP creëert momenten die telkens weer een eerste domino in een parcours kunnen om tikken, processen op gang brengen, vriendschappen doen bloeien - en ja, zelfs liefde - en samenwerkingen faciliteren waaruit de betrokken persoon, kunstenaar, maker, kunstliefhebber… nog jarenlang kan putten.

Kate Christina Mayne

Schilder, schrijfster, cultureel werker, artistiek verantwoordelijke SOFAM

 

 

 KATJA AUFLEGER

In my early career I was lucky to participate in the artist village and the exhibition Coup de Ville. The ‘elaborate datings & matches’ and the many new professional encounters helped me above all to convey my work more precisely and to get to the point. The combination of safe space and the simultaneous awareness of the preparation for the art world for young artists is the unique thing about WARP Art and is an important step after art school towards an independent life as an artist.

Studio Katja Aufleger

www.katjaaufleger.com

 

 

STEFAN PETERS

Deelnemen aan de Artist Village van WARP in 2012 op C-Mine in Genk was mijn eerste kennismaking met WARP. Zo heb ik mijn eerste, echt internationale contacten, opgedaan, die tot vandaag levendig zijn gebleven. Dat geldt ook voor WARP als organisatie waar ik nog steeds beroep kan doen op professioneel advies en hun uitgebreide netwerk. Op de Coup de Ville-tentoonstelling in 2016 kreeg ik ook de kans om een ambitieus concept effectief uit te werken in een imposant kerkgebouw. Dat men gelooft in je werk en ideeën is een ding, maar dat men er ook toe bijdraagt om dromen te verwezenlijken, gaat nog een stap verder en werkt sterk motiverend. Van beginnend kunstenaar die ooit zelf input kreeg, word ik zelf ondertussen gevraagd als ‘commentator’ om dialoog te gaan met jongere collega-kunstenaars. Ik weet hoe waardevol deze gesprekken en ontmoetingen zijn en wil hier dan ook graag aan blijven bijdragen. Straf is dat WARP met weinig middelen erin slaagt om tal van zaken in het buitenland te organiseren. Blijven doorgaan WARP want vele kunstenaars hebben nood aan wat jullie voor kunstenaars allemaal voor elkaar krijgen.

 

 

NADJA VERENA MARCIN

In 2013, I was invited for WARP's 2013 edition of Coup de Ville under the theme "Attracted by Another Level" by curator/director Stef van Bellingen. The vital support of WARP's commission program for young artists helped me to realize the video performance "Zero Gravity", a significant artwork for my career and artistic development that toured the world thereafter. It was key to my success and growth as a visual artist through solo exhibitions at the Chelsea Gallery 532 Gallery Thomas Jaeckel (2013) in New York as well as a solo exhibition at the Kunstverein Unna in Germany; presented also as part of the solo shows "01111010 (...) 01111001" at Esther Donatz Gallery (2015) at "Kino der Kunst" in Munich, at "OPHELIA" my first museum solo exhibition at SCHAUWERK Sindelfingen and after at Stadtgalerie Saarbrücken (2019/2020). In addition, it was featured in screenings at Microscope Gallery in Brooklyn (2017), "Der Stinknormale Mann" at Motorenhalle in Dresden (2018), "Mythic Age" at acinema in Milwaukee (2017) as well as group show as the "24th Biennial of Humor and Satire" at House of Humor and Satire in Gabrovo in Bulgaria (2019) and "Video Shop" at NADA New York by Kunstraum LLC (2016).

To obtain opportunities for artistic experimentation, production of knowledge, and meaning as well as exposure and connection to other young practitioners, is essential for artists such as myself to thrive and continue our career paths inside the international community of the visual arts. I much appreciate the trust, vision, and support extended by WARP and its director/curator Stef van Bellingen towards my work and find it an exceptional arts organization on an international horizon. 

Kindest wishes, Nadja Verena Marcin

 

 

WIETEKE HELDENS

Warp heeft een grote positieve invloed op mijn carrière gehad en heeft het nog steeds. Ik leerde Warp kennen in 2009 toen ik voor het eerst deelnam aan de portfolio dagen. Dit was een bijzondere ervaring en leverde niet alleen vriendschappen en langdurige professionele contacten op maar ook deelnames aan tentoonstellingen. “Sounds Like Architecture” in 2011 was een tentoonstelling in Maria Aalter waar ik aan deelnam door de portfoliodagen. En om aan te geven dat de contacten dankzij Warp langdurig zijn, in 2020 had ik een tentoonstelling in Spanje in Museo Moli Paperer de Capellades, ook dankzij Warp. Ik woon sinds 2019 in New York en kom nog geregeld kunstenaars tegen die ook veel aan Warp te danken hebben. Een van de mooiste weken uit mijn professionele leven als kunstenaar was in 2010: Coup De Ville, een Artist village in St Niklaas. En in 2016 had ik de eer om mee te mogen doen met de tentoonstelling. Onvergetelijke dagen en ervaringen die verdieping en zin geven aan het kunstenaarsbestaan dankzij Warp!

Groetjes,

Wieteke (www.wietekeheldens.com)

 

 

PIETER LEON VERMEERSCH

Als beginnend beeldend kunstenaar vond ik het moeilijk om mijn weg te vinden in een kunstwereld die vaak ingewikkeld en soms niet zo transparant is. Het hebben van een netwerk is cruciaal, maar niet simpel om op te bouwen als je nog niet veel mensen kent. Naast het maken van nieuwe kunstwerken heb je als kunstenaar ook een bijzonder groot takenpakket: van logistiek, administratie, dossiers opmaken, communicatie tot netwerken.

WARP heeft mij een eerste serieuze duw in de rug gegeven met hun portfolio weekend in Eindhoven. Hier had ik de kans om mijn werk te presenteren en feedback te krijgen van meer dan 20 professionelen uit de kunstwereld (curatoren, galeriehouders, redacteurs, ...). Daarbovenop kreeg ik ook de gelegenheid om ideeën uit te wisselen met  20 kunstenaars uit alle hoeken van de wereld. Met veel van deze mensen heb ik nog steeds contact. Als ik al die contacten zelf had moeten leggen zou dit een werk van zeer lange adem geweest zijn. Ik heb een synthese gemaakt van alle feedback op mijn werk en dit is nog steeds een dagelijkse leidraad.

Een volgende grote kans kwam er in de vorm van de tentoonstelling en netwerk periode in Ljubljana in Slovenië. Hier kreeg ik samen met 3 andere Belgische jonge kunstenaars de kans om mijn netwerk verder internationaal uit te breiden en ervaring op te doen met het tentoonstellen op internationaal niveau.

Ook op het Coup de Ville festival van WARP kreeg ik ruim de mogelijkheid om tentoon te stellen op locaties die mijn werken tot hun volle recht deden komen. De contacten die hieruit voortvloeiden (verzamelaars, redacteurs, curatoren en andere kunstenaars) gaven mijn netwerk opnieuw een boost. Hier leerde ik onder andere Daan Rau beter kennen. Hij schreef achteraf een artikel over mijn werk in OKV en gaf mij een plaats op 2 tentoonstellingen in een galerie in Knokke. Het éne contact ging over in het andere. Ook in het magazine "The Art Couch" verscheen er een uitgebreid artikel over mijn werk.

Kunstenares Nel Bonte leerde ik kennen op de reis van WARP naar Slovenië en er ontstond een professionele en vriendschappelijke band. Onze kunstwerken versterken elkaar wanneer ze naast elkaar opgesteld worden. Daarom besloten we om samen een collectief op te richten met de naam 'Bolster'. Tijdens de maand juni 2021 organiseerden we met ons collectief een groepstentoonstelling in het centrum van Leuven. We staan elkaar vaak bij in raad en daad.

Na het portfolioweekend leerde ik in de tuin van WARP kunstenaar en curator Wim Wauman kennen, met wie ik sindsdien 2 keer een kunstwerk maakte voor zijn 'Blauwhaus' project. Wim Wauman heeft als kunstenaar veel ervaring en van hem wist ik daardoor ook veel bij te leren.

Samengevat kan ik zeggen dat WARP onmiskenbaar cruciaal is geweest in het lanceren van mijn netwerk als beeldend kunstenaar. Daarnaast kreeg ik tal van mogelijkheden om ervaring op te doen met tentoonstellen in verschillende contexten. Door de feedback van tal van professionelen heb ik mijn kunstwerken bovendien kunnen laten evolueren naar een hoger niveau.

Pieter Léon Vermeersch / ASTOPIA

 

 

CATRIONA LEAHY

This a testimonial on behalf of WARP from Catriona Leahy, visual artist and studio member at Temple Bar Gallery & Studios, Dublin, Ireland.

I am an Irish artist based in Dublin and currently hold a studio at Temple Bar Gallery & Studios in Dublin.

I first heard of WARP Artist Village in 2013 when browsing through the “international art opportunities” website, www.re-title.com. I had just completed my Masters in Print at the Royal College of Art in London.

I applied for, and was successful, in participating in the 2013 edition of WARP Artist Village that took place on the grounds of CMine in Genk. During that short residency, I was introduced to an incredible panel of arts professionals who have since helped to carve out the career I have as an artist today.

Directly as a result of WARP Artist Village and through meetings with various arts professionals including Luuk Neuwen, I secured a 3-month residency at FLACC Workplace for visual artists in 2014. I was offered an exhibition at Cmine, Genk on completion of the residency at FLACC, with the support from Eddie Gudolf and Kristof Reulens who I also met at WARP. Other individuals I met include, Sophie Dederen, former director of Frans Masereel Centrum, where I subsequently spent time on residency in 2014 and 2015. Meeting with these individuals and organisations has helped to established my practice on an international level and helped me secure important funding through the Arts Council in Ireland and Culture Ireland (the funding body responsible for supporting international projects).

Other opportunities I have benefitted from since WARP Artist Village 2013 is my participation in exhibitions such as Westinwind at Martin Kudlek Gallery in Cologne (2014) and Coup de Ville 3rd International Triennial in Sint Sint-Niklaas (2016) both curated by Stef van Bellingen.

WARP as an organisation, and specifically the “Artist Village”, is not only important for the potential to meet leading directors and gallerists, etc. but it provides the opportunity to be part of a wider community of artists, some of whom I am still in contact with today. It is an incredibly important networking opportunity and I count my participation and experience at WARP Artist Village as the single most important step I took in my early career as an artist. Stef van Bellingen and his team at WARP nurture and encourage every artist, local and international. For this reason, the positive impact of WARP extends worldwide.

Catriona (www.catrionaleahy.com)

 

 

EVELIEN HIELE

WARP gaat in dialoog, doet nadenken, daagt uit en stelt vragen waardoor je een andere kijk op je werk krijgt. Je wordt ondergedompeld in een bad vol inspiratie en dit in een omgeving waar je ondersteund en begeleid wordt. Het doet je proces veranderen en versnellen. Er komen ideeën tot stand die anders niet in je zouden opkomen. Je wordt uitgedaagd om je blik en je werk open te trekken. Als startende kunstenaar krijg je de kans en de aanmoediging om te experimenteren en om de mogelijkheden van het medium waarmee je werkt, verder te ontdekken.

De ontmoetingen van de portfoliodialogen blijven bij. Door te praten met verschillende professionals uit de kunstwereld over je werk, breng je niet alleen meer structuur in de chaos die soms in je hoofd zit. Het stimuleert ook om dieper te graven in je eigen werk.

Het verhaal en de antwoorden schrijf je uiteindelijk zelf maar met het aangenaam supporter dat WARP aan de zijlijn biedt, lukt dat veel makkelijker.

 

 

KARIN FERRARI

Dear Stef,

The Warp Artist Village 2015  had a big effect on my career and also my understanding what it means to be an artist.

When I got selected to participate at the Artist Village in Bruges in 2015, it was one of the very first times that I got invited abroad. Honestly I thought it might be a scam. It sounded too good to be true. Up to six 50 min long individual conversations with art professionals for a whole week?  How is that even possible mentally and physically? But the thing is, the format works amazing and was a lot of fun. In a situation like that you learn a lot about lots of things and you kind of have to improve the way you talk about your art and find a way to have a good and interesting conversations. I think that all the participants were really excited, elevated and so energised at the end of the day that the artists continued presenting and discussing their works each other until late at night.  

The Artist village is a very generous place. There is so much appreciation, attention, food, laughter and support. There was a feeling of abundance and joy. And most importantly there is a social aspect to it, that I think is quite unique. Stef added a missing piece to my understanding of the art world that I really needed to hear. I think he fixed in the first 5 min of his welcome talk something that was had gone a bit wrong at the art place were I had studied, because the competitive side of the whole artist thing was never addressed by the teachers there and can create an unnecessary weird group climate if not handled properly. Stef told us about his experience as an athlete and brought the idea of sportsmanship and teamspirit to the table and it made so much sense I think everybody got it right away, the tension melted in seconds and a wonderful direction was set.

There are quite some exhibitions (Sint-Niklaas Triennale, Frans Masereel Center, Allard Pierson Amsterdam, etc) and projects that followed in the future years with direct connection with people I met and conversations I had to the Artist Village in Bruge and continuing friendships.

The Warp Artist Village should be mandatory, it's one of the best things that can happen to an artist.

 

 

Over Coup de Ville 2020

 

Dag Stef,

Ik heb dus een aantal (ongetwijfeld bijzondere) kleinere locaties gemist. Maar desondanks hield ik er nu al het prettige gevoel van een ontdekkingstocht aan over, in een stad die ik niet goed ken, langs gebouwen met een totaal verschillend karakter, die je en passant meepakt bij het bekijken van de tentoonstelling. Die ervaring van het ontdekken van verschillende locaties in een nieuwe stad is wat een parcourstentoonstelling als Coup De Ville (nog los van de tentoonstelling zelf) zo speciaal maakt: door het volgen van het parcours betreed je locaties met een geschiedenis die in veel gevallen niet spectaculair genoeg is om in toeristische boekjes terecht te komen, maar je wél het gevoel geven dat je de stad een kleine beetje "van binnenuit" leert kennen. Zoals wanneer je een plek leert kennen omdat je iemand bezoekt die er woont, en die je meeneemt naar plekken die je anders nooit zou ontdekken. Het potentieel van de de Salons voor Schone kunsten bijvoorbeeld is fantastisch en het is heel goed ingezet voor deze specifieke tentoonstelling (met als kroon op het geheel het werk 'Magnolia' van Marie Cloquet, een wandvullende houtskooltekening die zich vermomt als goudleerbehang.) De kerk - per definitie een moeilijk gebouw als tentoonstellingsruimte - is ook heel goed gebruikt, maar geeft dan weer bijna een onbehaaglijk gevoel, waarbij de vraag zich opdringt wat een stad in 's hemelsnaam aanmoet met dit soort strenge en onherbergzame gebouwen. De tentoonstelling roept ook dus de vraag om hoe een stad omgaat met ruimte, door bijzondere (en bijzonder gewone) plekken in de stad zichtbaarheid te geven. 

Met beste groet!

Danielle van Zuijlen – Directrice Kunsthal Gent

 

 

Beste Stef,

Wij hebben een gave en mooie editie gezien van Coup de Ville.

Bloemen als thema is niet vanzelfsprekend want snel verzeilen we in kitscherige tafereeltjes waar kunstgeschiedenis en het deeltijds kunstonderwijs (soms) zo in uitblinken. Het verraste ons zo een kwaliteitsvolle variatie van het bloemmotief te ontdekken. Er waren uiteraard de ons nauw aan het hart liggende kunstenaars zoals Anna Theresa D., 

Maria R. en Marie Cloquet maar ook vele jonge wolven / wolvinnen die boeiende voorstellingen in petto hadden.  De selectie in bv. het stulpje van de grote textielfabrikant in de Stationsstraat vonden we top omdat we ook stiekem een oude geliefde Henri Evenepoel konden bewonderen. Bij het doorkruisen van de straat van Paul Snoek kwam weer een episode terug: ik heb nog les gegeven aan Jan en Paul Schietekat en heb ooit de verzamelde gedichten van hun papa van voor naar achter en omgekeerd gelezen. (Ik ben nochtans niet nostalgisch). Het monumentale werk in de kerk is de kers op de taart.

Kortom het is een fascinerende editie en wij hopen dat we nog een volgende aflevering kunnen meemaken.

Het ga je goed Stef.

Beste groeten,

Wim Van Mulders en Els (16 oktober 2020 / Kunstcriticus en voormalig hoofd educatie KMSKA)

 

 

Beste Anne,
Mijn laatste suppoost ochtend zit er op ….
Ik heb er zo van genoten en ga het missen om deel uit te maken van dit prachtig project.
Ik vond het heerlijk om mensen een woordje uitleg te geven over de werken of de kunstenaar .
Zou u mijn mailadres ook willen opnemen in uw bestand voor toekomstige projecten van Warp want nu kreeg ik de info via mijn dochter Mylène Vanhoegaerden .
Bedankt voor drie heerlijke zaterdagochtenden en tot hoors of  tot ziens in een volgend project .
Met vriendelijke groeten
Annemieke Maes (16 oktober 2020 - suppoost)

 

 

Beste,

ondertussen hebben we "Chasing Flowers" bezocht.

Van harte gefeliciteerd op alle vlak : keuze van kunstenaars en hun werken (sommigen waren nog onbekend voor ons - boeiende ontdekkingen), ook de locaties, én alle medewerkers die ons overal warm ontvingen, en dit met veel zorg voor de  gezondheidsmaatregelen.

Kortom, een zeer geslaagd bezoek, een ware verademing om op deze manier van kunst te kunnen genieten.

Met vriendelijke groeten,

Kris Van Peteghem (27 september 2020 - bezoeker)

 

 

Beste Stef

Coup de Ville 2020 – Chasing flowers was absoluut de verplaatsing naar Sint-Niklaas waard, proficiat!

Naast de vele prachtige werken waren ook verschillende locaties gewoon super om te mogen bezoeken.

En, ik heb gisterenavond al genoten van de catalogus, eersteklas! Je had hem niet hoeven cadeau te doen, maar het is wel ten zeerste geapprecieerd, hartelijk dank!  

Met vriendelijke groeten en wie weet tot nog eens

Hilde Van Crombrugge (auteur: Een wonderbaarlijke tuin. Flora op het Lam Gods)

 

 

Beste

Bedankt voor de interessante rondleiding! 

Aanvankelijk ging ik op mijn eentje de locaties bezoeken maar sinds een paar edities schrijf ik me altijd in voor een rondleiding.

Het is fijn dat je als individuele bezoeker toch ook een gids kan volgen. Dit is echt een meerwaarde!

Nog veel succes!

Met vriendelijke groeten

Isolde Vandewalle (bezoeker 28 september 2020)

 

 

Over Artist Village

RANTI TJAN – directeur EKWC

Artist-Village / Portfoliodagen is een activiteit waar (jonge) kunstenaars in contact komen met ervaren critici, curatoren, senior kunstenaars en museummedewerkers. Deze ontmoetingen zijn enerzijds los en ontspannen, anderzijds op het scherpst van de snede. Dat komt door de artistiek-empathische organisatie die weet hoe belangen en behoeftes van nieuwsgierige professionals gekoppeld moet worden aan die van ambitieuze jongeren. In een veilige omgeving opgezet door met name Stef van Bellingen wordt voorbij gegaan aan het neo-liberale spel van vraag en aanbod en is daarvoor in de plaats gekomen: Artists-Village. Een verrijking van het Europese cultuurlandschap.